Борис Паличев, Председател на Надзорния съвет на УНИКА България и Генерален мениджър на УНИКА за Югоизточна Европа
Как ще се промени застрахователният сектор по света в следващите 30 години?
Гледайки напред, е лесно да се увлечем по високите технологии, изкуствения интелект, влиянието на технологичните компании, съвсем логично тези теми са развити и в почти всеки материал за бъдещото на всяка сфера от икономиката. За мен първостепенно значение, както преди 30 години, днес, така и в следващите 30, ще продължат да имат хората. Реализирането на идеи, бързината на трансформация на процеси и клиентски преживявания ще зависи от това колко добре екипите успяват да отговорят на постоянно повишаващите се изисквания на клиентите. В застраховането ключови са бързината на сключване на полица, завеждане на претенция и изплащане на обезщетение, което ще е в рамките на минути, а понякога и секунди. Времето и здравето са нашият най-ценен актив и очаквам голяма част от трансформациите да са в тази посока – осигурявайки достъп до качествената превенция и диагностика по лесен и удобен за потребителите начин. Предлагането на нови услуги, които все по-често ще излизат от рамките на чисто застрахователните решения, също ще продължи да нараства, в стремежа ни да бъдем там, където е нужно за нашите клиенти.
Пред нас стоят и сериозни предизвикателства, едно от които са климатичните промени, за пример: последният летен период юни-август 2023 г. е най-топлият в световен мащаб от над 150 години. Ставаме свидетели на все по-чести наводнения, бури и други природни катаклизми, които засягат всички нас и са повод да се замислим и като индустрия, а и всеки един в лично качество, за отпечатъка, който оставяме занапред и какво може да подобрим за следващите поколения.
Как виждате развитието на концепцията ESG - екологични, социални и управленски фактори?
Темата е изключително популярна и вече е в дневния ред на международните застрахователни компании, които са и един от най-големите инвеститори в държавни ценни книжа и корпоративни облигации. Определящо значение има към какви индустрии се насочват средства. В УНИКА Груп се следват стриктни правила вече отразяващи и ESG факторите при управление на инвестиционния портфейл на Групата, който е от над 20 млрд. евро, като не се инвестира в компании, за които съществена част от приходите са от източници, свързани с петролни, въглищни и други сфери на икономиката с вредно влияние върху природата. Очаквам ESG поведението да се пренесе по-съществено и върху застрахователните продукти, които се предлагат, както и все по-силно налагане на дигиталните канали, а хората, които имат отговорно поведение, да се ползват от привилегии – като отстъпки, по-голяма бързина и удобство при обслужване и да се превърнат в най-предпочитания сегмент от клиенти.
Ние, във финансовата индустрия, следва да сме вдъхновители за обществото, така че колективното самосъзнание да се промени и всички ежедневно да допринасяме с малки стъпки в посока по-устойчив начин на живот.
Как технологиите и изкуственият интелект ще променят застраховането и начина, по който работят компаниите от сектора?
Технологиите и изкуственият интелект ще ни дадат възможност да сме по-бързи и по-прецизни при предлагането на застрахователни услуги. Съвсем скоро ще представим и първите си застрахователни продукти на иновативна IT система, която ще използваме в 5-те страни от региона SEE (България, Босна и Херцеговина, Хърватия, Черна гора и Сърбия) и това е само началото. Поставянето на бързината на процесите във фокус и възможностите за самообслужване ще затворят целия процес в рамките на 5 минути – от натискането на първия бутон, до получаването на застрахователна полица. Ценим времето на нашите клиенти и партньори и ще продължим да работим в тази посока на дигитализиране. Предстоят реализирането на още смели проекти, които ще дадат повече възможности както на нашите посредници, така и на нашите клиенти.
В България автомобилните застраховки са с най-голям относителен дял – очаквате ли промяна в това отношение и какво би я провокирало?
Автомобилните застраховки (Гражданска отговорност и Каско) заемат основен дял от близо 60% от общия премиен приход, вкл. животозастраховане, докато например за сравнение в Хърватска техният дял е доста по-нисък - 40%. Традиционно българите поставят автомобила си на първо място, което е логически обърната пирамида. Обективно погледнато домовете, в които живеем, са по-ценни и при настъпване на неблагоприятно събитие ще се наложи да отделим по-голям бюджет за възстановяване на щети. Както и здравето, което ако изгубим, поради нетрудоспособност, претърпяваме най-значими вреди. Разбира се, промяната в България в последните години е видима, но тя все още се случва с бавни темпове и е водена от инерцията от актуални събития. В резултат на различни природни бедствия, като наводненията в последните години и сега това в Бургаско, отново се постави на дневен ред в публичното пространство въпросът, че домовете са ценни, а рисковете вероятни и не трябва да подценяваме нуждата от застраховка. В България под 1 от всеки 10 домове в страната са с покритие. Езикът на застрахователите обикновено е сложен и за хората не става ясно, че например, ако отделят по-малко от 50 стотинки на ден за застраховка на дома, биха се погрижили добре за жилището си, като покрият различни рискове: пожар, наводнение, земетресение и др., които при настъпване биха довели до вреди, възстановяването на които може да достигне значителни суми от порядъка на над 100 хил. лв. и това да засегне сериозно семейния бюджет. Това определено не бихме определили като лукс, а необходимост.
Регионът на Югоизточна Европа (SEE), за който отговаряте, понастоящем е от специално значение за UNIQA Group – разкажете малко повече за бъдещото му развитие?
Регионът SEE се превърна в основен за УНИКА Груп и вече сме третата най-голяма група от компании в UNIQA International. През последните 2 години растем със силен двуцифрен темп и привличаме все повече нови клиенти, като годишният ни премиен приход е близо 300 млн. евро и печелим доверието на над 2 милиона клиенти.
Позицията ни в региона е на надежден партньор със силен бранд. Предлагаме модерни решения, стараейки се ежедневно да отговорим на изискванията на нашите клиентите. Разчитаме на високата отдаденост на нашите служители и им предоставяме възможност за участие в международни проекти, като споделяме най-добрите практики във финансовата индустрия. Водени сме от принципа „живеем по-добре заедно“ и всеки ден имаме амбицията да се развиваме и да растем като компания. Целта ни е да сме в топ 3 на застрахователите в регион SEE по общ премиен приход и лидер в здравното застраховане, където в България сме вече на второ място по пазарен дял.
Борис Паличев е Генерален мениджър и Главен директор „Индивидуални клиенти, микробизнес и дигитализация“ на УНИКА за Югоизточна Европа за страните България, Сърбия, Босна и Херцеговина, Хърватия и Черна гора и Председател на Надзорния съвет на УНИКА България. Преди това е заемал длъжността Генерален мениджър и председател на УС на УНИКА България, както и член на Управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи. Започва кариерата си през 2005 г. в ПрайсуотърхаусКупърс (PwC), след което в периода от 2009 г. до 2018 г. преминава през редица ръководни позиции в УHИKA Бългapия, както и в Централата на УHИKA Гpyп във Виена. В продължение на две години е бил и на позиция Изпълнитeлeн диpeĸтop Финaнcи и Pиcĸ в ДЗИ.
Този материал е публикуван за първи път в Капитал.
Разберeш нашите планове и предимства
Получиш индивидуално предложение
Насрочиш лична среща
Избереш правилната услуга за теб
Личните ти данни ще бъдат използвани единствено с цел да предоставим допълнителна информация относно продуктите на УНИКА.
Чрез формата за контакти
Денонощно
Денонощно
Винаги близо до теб
Централен офис
гр. София 1000,
бул. Тодор Александров 18
Работно време
Понеделник - Петък 8:30 - 17:30
Централен офис
гр. София 1000,
бул. Тодор Александров 18
Работно време
Понеделник - Петък 8:30 - 17:30